Hayallerine ulaşmak için, Kliq ile tanış!
Cep telefonunda QR kodu okut, Kliq’i telefonuna kolayca indir.
Tüketici Hakları Hakkında Bilgilendirme
İşbu tüketici bilgilendirme formu, 01.12.2021 tarihli ve 31676 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmeliğin (“Yönetmelik”) 48. maddesi uyarınca düzenlenmiş olup, BPN Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş. (“BPN”) tarafından sunulan ödeme hizmetleri tahtında sahip bulunduğunuz haklarınız hakkında gerekli bilgilendirmenin yapılmasını amaçlamaktadır.
BPN’ye İlişkin Bilgiler:
Unvan : BPN Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri Anonim Şirketi
Adres : Maslak Mah. AOS 53. Sok. No: 7/1 İç Kapı No: 2-3 Sarıyer/İstanbul
Mersis No : 0187064054500011
Telefon : 0850 305 36 66
Web Sitesi : https://www.bpn.com.tr / www.kliq.com.tr
E-posta Adresi : destek@kliq.com.tr
TÜKETİCİ HAKLARI
1- BPN’ye Başvuru
BPN, yurt içi ve yurt dışı para transfer hizmetleri, fatura ödeme hizmetleri ve elektronik para hizmetleri kapsamında elektronik fon transferi, Kliq ödeme hesabından para çekme, ödeme hesabına para yatırma ve ön ödemeli kart hizmetleri sunmaktadır. BPN’nin işbu ödeme hizmetlerini yasalara, tarafınızla imzalamış olduğu sözleşmelere ve www.kliq.com.tr internet sitesinde yayınladığı “HÜKÜM VE ŞARTLAR” başlığı altındaki uygulamalara aykırı olarak sunduğu kanısındaysanız, öncellikle +90 850 305 36 66 telefon numarasından veya destek@kliq.com.tr e-posta adresinden talep ve şikayetlerinizi BPN’ye ulaştırabileceğinizi bilmenizi isteriz.
2- Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliği’ne (TÖDEB) Başvuru
Sunduğumuz hizmetlerden kaynaklı olarak yaşadığınız (bireysel nitelik taşıyan, dolayısıyla ticari faaliyet kapsamına girmeyen) ihtilaf konusunda kuruluşumuza, uyuşmazlığa konu işlem veya eylemin gerçekleştiği tarihten itibaren en geç 2 yıl içerisinde yazılı başvuru gerçekleştirmiş ve bu başvurunuz, başvuru tarihinizden itibaren 20 gün içerisinde; yanıtlanmamışsa yanıt verilmesi gereken 20 günlük sürenin bitiminden itibaren, başvurunuz olumsuz yanıtlanmış veya verilen yanıtı yeterli bulmamanız halinde ise yanıt tarihinden itibaren 60 gün içerisinde Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliği (“TÖDEB”) Bireysel Müşteri Hakem Heyetine İlişkin Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik uyarınca konuyla ilgili TÖDEB Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’ne başvurma hakkınız bulunmaktadır.
TÖDEB Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’ne başvuru formuna aşağıdaki linkten veya www.todeb.org.tr sitesinden ulaşabilirsiniz. Form ilgili bilgilerin doldurulması ve gerekli belgelerin yüklenmesi sonucu www.todeb.org.tr adresi üzerinden elektronik olarak iletilebilir.
https://todeb.org.tr/hakemheyetibasvuruformu/
TÖDEB Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’ne başvuru ile ilgili tüm detaylı bilgilere buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz. Ayrıca, Bilgilendirme Broşürünü de inceleyebilirsiniz.
3- Yasal Yollara Başvuru
TÖDEB’e başvuru yapmanızın yanı sıra ya da TÖDEB’e başvuru yapmaksızın yasal yollara da başvurma hakkına sahipsiniz. Başvuracağınız merci uyuşmazlık miktarına göre değişmektedir. İcra takibi başlatmadan doğrudan dava yoluna gitmek istemeniz durumunda 2023 yılı için 66.000 TL’nin altında kalan uyuşmazlıklar için tüketici olarak yerleşim yerinizin bulunduğu veya tüketici işleminin yapıldığı yerdeki İl veya İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine başvurmanız gerekmektedir. Parasal sınırlar her sene yeniden belirlenmektedir. Bu parasal sınırı aşan uyuşmazlıklar için Tüketici Mahkemelerinde dava açabileceksiniz. Tüketici olarak Tüketici Mahkemelerinde dava açmadan ÖNCE tüketici uyuşmazlıkları için zorunlu dava şartı arabuluculuk başvurusunda bulunmanız ve arabuluculuk sürecinin bitmesini beklemeniz gerekmektedir. Aksi takdirde tüketici olarak açacağınız dava, dava şartı eksikliği nedeniyle reddedilir. Tüketici olarak uyuşmazlık konusu tutarın tahsili amacıyla dava açmaksızın ilamsız icra takibi başlatmanız durumunda, yapılan itiraz üzerine icra takibine devam edebilmeniz için dava açmanız gerekmektedir. Tüketici Mahkemesinde bu yönde bir dava açmadan ÖNCE uyuşmazlık miktarından bağımsız olarak zorunlu dava şartı arabuluculuk başvurusunda bulunmanız ve arabuluculuk sürecinin bitmesini beklemeniz gerekmektedir. Aksi takdirde tüketici olarak açacağınız dava, dava şartı eksikliği nedeniyle reddedilir.
4- Yenilikçi Ödeme Yöntemleri
BPN, fatura ödeme hizmeti ve yurt içi ve yurt dışı para transfer hizmeti sunmasının yanı sıra Elektronik Para Kuruluşu olarak Müşteriler adına kayıtlı ödeme hesabı oluşturmaktadır. BPN Temsilcilerine giderek yurt içi veya yurt dışı nakit para gönderimi işleminizi BPN bünyesinde oluşturduğunuz Kliq hesabından da gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca Kliq hesabınızdaki paranın Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde 5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamında faaliyet yürüten bankalar nezdinde bulunan hesaplara gönderimini sağlayabilirsiniz.
5- Ödeme Hizmetlerine Alternatif Erişim Kanalları
5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamında faaliyet yürüten bazı bankalar, fatura ödeme hizmeti sunmakta olup, ödeme kuruluşları gibi nakit paranın gönderimine yönelik olarak yurt içi ve yurt dışı para transfer işlemleri de gerçekleştirebilmektedir. Ancak, Müşteri Ücreti, işlemin tamamlanma süresi vb. hususlar yönünden ödeme ve elektronik para kuruluşları ile bankaların sundukları bu ödeme hizmetleri arasında farklılıkların bulunabileceğini belirtmek isteriz.
6- Ücretlendirmenin Adil Ve Şeffaf Bir Şekilde Yapıldığını Bilmenizi İsteriz.
BPN, sunduğu ödeme hizmetleri karşılığında müşterilerinden işlem ücreti tahsil edebilir. Ödeme hizmeti işlemine ilişkin ücret listesini https://www.kliq.com.tr/” adresinde yayınlanan Ücret & Limitler listesinde yer almaktadır. Ayrıca ödeme formundan ulaşabilirsiniz. Ayrıca, BPN Temsilcileri tarafından veya mobil uygulama üzerinden gerçekleştirilen işlemlerde işlem öncesi/işlem onay öncesi işlem ücreti hakkında gerekli bilgilendirme yapılmaktadır. BPN, İşlem Ücretlerine yönelik olarak ödeme hizmeti işleminin türüne ve niteliğine göre değişiklik yapabilmektedir. Müşterinin onayı alınmadan ödeme hizmeti işlemi gerçekleştirilmemektedir.
7- Güvenlik ve Sahtekarlığa Karşı Koruma
a) İnternetten alışveriş dolandırıcılığı
Dolandırıcılar, aslında hiç var olmayan ya da kendilerine ait olmayan mal veya hizmetleri satmak için reklam yaparlar ya da gerçek bir şirket gibi görünebilmek için mevcut itibarlı markaların internet sitelerini taklit etmeye çalışırlar.
- Dolandırıcılar tamamen gerçek görünen sahte bir internet sitesi yaratır.
- Ödemelerinizi EFT ve havale gibi yöntemlerle doğrudan doğruya banka hesaplarına göndererek yapmanızı isteyebilir. Fakat bedelini ödediğiniz bu ürünler asla gelmeyecektir.
- Kart bilgileriniz ile ödeme yapmanızı isteyebilir. Bu durumda kart bilgilerinizi ele geçirip sizi mağdur edebilir.
b) Sosyal Mühendislik Yöntemleriyle Dolandırıcılık
Bu yöntemde dolandırıcılar, sizden bilgi almak ya da istenilen işlemleri yapmasını sağlamak amacıyla taklit (polis, savcı, banka), etkileme (kampanya, chip puan, aidat iadesi) ve ikna etme kabiliyetleri kullanırlar.
- Dolandırıcı, kendini kamu çalışanı olarak (polis, savcı, hakim vb) tanıtır ve size terör örgütü ile ilişkinizin olduğunu ya da banka hesaplarınızın terör örgütü tarafından kullanıldığını ve bunun gibi söylemlerle sizi korkutarak para transferi yapmak, kart şifrenizi tuşlamak, kimlik bilgilerinizi vermek için ikna etmeye çalışır
- Kartınızla ilgili bir problem veya bir para iadesi hakkında hiç beklemediğiniz bir telefon alırsınız.
- Chip/puan kazanmak veya para iadesini alabilmeniz için, ödeme veya banka hesabı detaylarınızı teyit etmenizi isterler.
- Çok ikna edici olabilirler ve kaçırılmayacak fırsatlar sunarlar, teklifin sadece sizin için geçerli olduğu ifade ederler.
- Güveninizi kazanmak için dışarıdan elde edilen kart numaranızı ya da gerçekleştirdiğiniz bankacılık işlemlerinizden örnek verebilirler.
- Dolandırıcılar, alışkın olduğunuz çağrı merkezi numaralarına benzer numaralar edinerek sizi arayabilir. Arayan kendini kamu ya da banka çalışanı olarak tanıtmış olsa bile sizden özel bilgileriniz veya SMS ile gelen bir linke tıklamanız istenirse, arayan numaranın gerçek bir çağrı merkezi numarası olup olmadığını kontrol etmek amacıyla lütfen telefonu kapatın. Şüpheli durumlarda bize 0850 305 36 66 Müşteri İletişim Merkezimizden 7/24 ulaşabilirsiniz.
c) Sosyal Medya Dolandırıcılığı
Dolandırıcılar sosyal medya hesaplarını ele geçirerek kendilerini ilgili hesap sahibi gibi gösterebilir. Hesaba girdikten sonra, gerçek hesap sahibinin arkadaşları ve ailesiyle irtibat kurabilirler ve onların dostluk ve yakınlık duygularından yararlanarak para, kredi kartı veya finansal hesaplarını paylaşma konusunda kandırabilirler.
d) E-Posta Dolandırıcılıkları
Tanınmış bir kimseden veya bir şirketten sizden bir şey yapmanızı isteyen bir e-posta iletişimi aldınız. E-posta ile dolandırıcılık yoğun olarak başvurulan bir dolandırıcılık yöntemdir. Bu sistemi kullanan dolandırıcılar farklı yöntemlerle sizi yönlendirmeye çalışabilir.
- Bu e-posta sizden daha fazla bilgi almak veya para iadesi, kargo takibi, ödenmemiş fatura vb. işlemler için bir linke tıklamanızı ister.
- Sizden bir şey indirmeniz istenir. İndirmeniz istenen linkteki dosya, kendisini normal bir dosyaymış gibi gösteren kötü niyetli bir yazılımdır.
- Bu yazılım bilgisayarınıza/telefonunuza yerleşerek dolandırıcıların sizin kişisel bilgilerinize, hesap detaylarınıza ve/veya paranıza erişmesini sağlar.
- Son olarak acil, önemli gibi ibareler de kullanarak daha önce e-posta sahibi ile aranızda iş ilişkisinden kaynaklanan para trafiğini başka bir hesaba yönlendirmeye çalışır.
- Dolandırıcılar, size gönderdikleri e-postalarda, gönderen e-posta adresini ilk bakışta anlayamayacağınız şekilde değiştirmiş olabilir. Gönderen e-posta adresini bazı gizli/görünmez harfler ile oluşturup sizi bu e-postanın resmi bir kurumdan ya da gerçek bir bankadan geldiğine inandırabilirler. Güvenilir bir kaynaktan geliyor gibi görünse de sizden herhangi bir linke tıklamanızı ya da bir şey indirmenizi isteyen e-postaların gönderen alanlarına tıklayarak ya da mouse’unuzu adresin üzerine getirerek gizli/görünmez harf olup olmadığını kontrol edebilirsiniz. Şüpheli durumlarda bize 0850 305 36 66 Müşteri İletişim Merkezimizden 7/24 ulaşabilirsiniz.
e) Smishing-Phishing (Oltalama Saldırıları)
Kliq’e ait olmayan numaralardan gelen herhangi bir linke kesinlikle tıklamayın. SMS ya da e-posta ile gelen linklere tıklayarak eriştiğiniz sayfalarda kişisel bilgilerinizi, şifrenizi, kart numaralarınızı ya da kart şifrelerinizi girmeyin.
f) Uzaktan Erişim Dolandırıcılıkları
Uzaktan erişim, dolandırıcıların size onlara erişim imkanı tanımanız için ikna ederek bilgisayarınızın kontrolünü ellerine geçirebildikleri bir yoldur. Bunu uzak mesafeden de yapabilirler.
- Beklenmedik bir anda telefonunuz çalabilir ve arayan kişi bir teknik destek hizmeti sağlayıcısından, büyük bir telekominikasyon veya bilgisayar şirketinden aradığını iddia ederek ısrarla bir problemi çözmek için bilgisayarınıza/telefonunuza uzaktan erişim gerektiğini söyleyebilir.
- Ya da kişi, finans kuruluşundan aradığını iddia ederek yine ısrarcı bir şekilde kazandığınız ödül/aidat iadesi/ücretsiz kredi gibi haklarınızı kullanabilmeniz için bilgisayarınıza veya telefonunuza uzaktan erişmeleri gerektiğini söyleyebilir.
- Gönderdikleri linkteki uygulamayı indirmenizi isteyebilirler.
- İndirdiğiniz uygulamada cihaz adresinizi paylaşmanızı istedikten sonra telefonunuza gelen uzaktan erişim istediğini kabul etmenizi talep edebilirler.
- İşlem sırasında finansal uygulamalara giriş için gerekli kişisel bilgilerinizi, şifrelerinizi veya banka/kredi kartı detaylarınızı talep edebilir ya da sizi, bu bilgileri finansal uygulamalara giriş için kullanmanız konusunda yönlendirebilirler.
- Sizi telefonda konferansa alarak cihazınıza gelen her türlü bildirime/çağrıya cevap verebilirler.
- Telefon çağrısı güvendiğiniz bir kaynaktan gelmediği sürece kişisel bilgilerinizi, ödeme detaylarınızı veya finansal hesap bilgilerinizi hiç kimseyle paylaşmayın.
- Mobil telefon, cihazınızın (Google Play, App Store) dışındaki ortamlardan uygulama indirmeyin. Uygulama marketi dışından indirilen uygulamalar telefonunuza zararlı yazılımlar bulaşmasına neden olabilir.
g) Zararlı Yazılım Dolandırıcılıkları
Çeşitli internet siteleri (yetişkin içerikli, arkadaşlık bahis v.b) vasıtası ile finansal kurum müşterilerine ulaşan dolandırıcılar bu siteler üzerinden kişileri çeşitli dosya, fotoğraf ya da uygulamayı cihazlarına indirme konusunda ikna edebiliyorlar.
Ya da akıllı telefonların uygulama marketleri üzerinde yayınladıkları zararsız gibi görünen ve güncel konulara hitap eden (virüs testi, kur çevirici, oyun v.b) uygulamaları sunarak kişilerin cihazlarına erişim sağlayabiliyorlar.
Bilgisayar, dizüstü bilgisayar, akıllı telefon ya da tablete kurulan bu uygulamalar finansal kurum müşterilerinin şifrelerini, kişisel bilgilerini ve tek kullanımlık şifreleri ele geçirmenin yanında gerçek kişinin finansal uygulamasına erişimini de engelleyebiliyorlar.
- Cihazlarınızı her zaman güncel tutun.
- Mutlaka iyi bir anti-zararlı yazılım uygulaması edinin.
- Güvenmediğiniz hiçbir kaynaktan dosya, oyun, uygulama vs indirmeyin.
Böyle bir durum ile karşı karşıya kalırsanız cihazınızı ivedilikle herhangi bir veriyi saklamadan fabrika ayarlarına döndürmenizi öneririz.